אין דבר שאנחנו רוצים בחיים יותר מאשר אושר, שלווה והצלחת ילדינו. אולם לעיתים, ישנם גורמים בדרך אשר מאתגרים את היכולת שלהם, לחוות חוויות טובות בלימודים, ופוגעים ביכולת שלהם לרכוש מיומנויות הנדרשות להצלחה בחיים. בואו נבדוק את זה ונראה כיצד אבחון דידקטי עשוי לסייע.
מהו אבחון דידקטי ומתי כדאי לבצע אותו?
אבחון דידקטי, או אבחון תפקודי למידה, הוא בעצם בדיקה יסודית ומעמיקה, אשר נערכת על ידי מומחה בתחום, ומטרתה לבחון את קיומם של לקויות או קשיי למידה אצל המאובחן, ולהמליץ על אפשרויות טיפול מתאימות.
במסגרת האבחון, נערכת בדיקה של תפקודים ויכולות זיכרון ולמידה שונות בקרב ילדים ובני נוער, אשר מתמודדים עם אתגרים שונים במסגרת הלימודים.
באופן נפוץ, מרבית הנבדקים סובלים מקושי כלשהו בכתיבה או קריאה, וכן במגוון יכולות שונות כגון הבנת הנקרא, הבעה בכתב או בעל פה, וכן קשיים בעמידה בלוחות זמנים. כאשר עולה חשש לקיום קושי זה, נכון ורצוי לגשת לאבחון.
מה בודקים באבחון דידקטי?
במסגרת האבחון הדידקטי, משתמשת המאבחנת בכלים שונים, בכדי לבדוק את היכולות הבסיסיות של הנבדק, בתחום הקריאה, הכתיבה השפה וההבנה.
בדיקות אלו כוללות בחינה של יכולת חזותית ושמיעתית, יכולות זיכרון, שפה, ארגון, ניהול זמנים, סדר ועוד.
כמו כן, יש באבחון גם דגש והתייחסות ליכולות ותפקוד הקשב והריכוז של הילד, כולל בדיקת יכולות פיצול הקשב, בדיקת קשב חזותי ומוטורי ועוד.
תוצאות האבחון כוללות טבלה אשר מציגה את כל נתוני האבחון לפי דרישת המרכז הארצי לבחינות והערכה.
למי מיועד אבחון דידקטי?
האבחון מיועד לתלמידי בי"ס יסודי (בדרך כלל בגילאי 5+, כהכנה לעלייה לכיתה א' והלאה) או תיכון, וכן מתאים מאוד כבדיקה של ליקויי למידה ותפקודי קשב וריכוז למועמדים לקראת מבחן פסיכומטרי.
בנוסף האבחון מתאים גם לבוגרים, אשר לומדים במוסדות להשכלה גבוהים, וחשים שהם סובלים מלקויות למידה שונות, ויש צורך בסיוע והתאמה בכדי לבטא באופן מיטבי את יכולותיהם האמיתיות.
כיצד מתבצע האבחון?
האבחונת מתבצעת בקליניקה, במפגש יחיד, אישי, עם מאבחנת דידקטית מנוסה, בעלת השכלה מתאימה וניסיון בתחום.
יש לציין שכל המאבחנות שלנו, הוסמכו על ידי משרד החינוך, והינם בעלי תואר שני בתחום.
המאבחנת מניחה בפני המאובחן אוסף של מבדקים שונים, אשר בוחנים את מכלול היכולות המצוינות לעיל.
בדר"כ האבחון נמשך מספר שעות בודדות. במקרים מסוימים, האבחון יכול להימשך יותר ממפגש אחד.
לאחר השלמת המבחנים, מבצעת המאבחנת ניתוח מעמיק של התוצאות, בהתאם לפרמטרים המקובלים בתחום, וכותב דוח מפורט, אשר מכיל התייחסות ליכולותיו ולביצועיו של הילד בכל תחום ותחום.
הדוח מסתיים עם המלצה מפורטת עם המסקנות והמלצות להמשך, עבור הגורמים השונים, כגון ההורים, המוסד החינוכי ואחרים.